Pelimusiikki vakiinnuttanut asemansa

Pelimusiikki vakiinnuttanut asemansa

Pelimusiikki eli videopelien soundtrackien säveltäminen on kasvanut huomattavan isoksi musiikkituotannon alalajiksi. Aiemmin pelimusiikkia tehtiin teknisten rajoitusten puitteissa. Toisaalta tämä väkisin teki musiikista varsin yksinkertaista, jopa karua, mutta myös monia klassikkoja syntyi ja on jäänyt elämään yleisön tietoisuuteen. Nykyisin musiikkia ei suoranaisesti rajaa laitteiston suorituskyky. Kuitenkin edelleen moni mieltää pelimusiikin ehkä alemmalle kulttuurisessa arvoasteikossa verrattuna vaikkapa elokuvasävellyksiin, taidemusiikista puhumattakaan.

Kiistatta peleissä käytetyt musiikkigenret ovat olleet hieman rajallisia. Syntetisaattorit ja klassisen musiikin sovellukset hallitsevat edelleen kenttää. Yksittäisiä esimerkkejä rock/rap-puolelta löytyy, mutta laulaja-lauluntekijä tyyliä harvemmin. Ehkä pidempiä, kerronnallisia tekstejä on vaikea sovittaa pelien rytmiin.

Digitaalisten pelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 vuodessa, ja on arvioitu että täysi-ikäiseksi tuleva henkilö on viettänyt pelien parissa saman verran aikaa kuin peruskoulussa. Eikä pelaaminen ole enää pelkästään lasten ja nuorten harrastus, onhan pelikonsolien ensimmäinen sukupolvi jo pitkällä keski-iässä. Luonnollisesti tämä tarkoittaa että pelimusiikki täyttää huomattavan osuuden vapaa-ajasta, ehkä suuremman kuin levyjen kuuntelu.

Pelimusiikkia voi myös opiskella. Ainakin Varsinais-Suomen Kansanopisto tarjoaa pelimusiikin opintolinjaa, johon kuuluu musiikinteon lisäksi myös markkinointia ja yrittäjyyttä.

 

No Comments

Post A Comment